اشتراک گذاری
  • مقالات
  • کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل

کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل

کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل ، موضوعی است که امکان دارد هر فردی در حین انجام پروژه های خود به آن نیاز پیدا کند. باید بدانید ، برای اضافه کردن متن و عدد در یک سلول اکسل روش ها و حالات مختلفی را می توان در نظر گرفت که هر کدام از آنها برای انجام کاری خاص تعریف شده اند.

همچنین در ابتدا بهتر است بدانید که کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل با Merge کردن چند سلول در اکسل دو امر متفاوت از هم هستند. بدین صورت که هنگام Merge کردن ، صرفا فاصله بین سلول ها را از میانشان بر می داریم ؛ یعنی دو عبارت موجود در دو سلول مختلف را در یک سلول کنار هم قرار می دهیم؛ اما هنگام کنار هم گذاشتن متن و عدد در یک سلول اکسل می خواهیم بدون آنکه فاصله بین دو سلول از بین برود ، اطلاعات آنها در سلول سومی نوشته شود.

کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل

روش های مختلف کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل

  • کنار هم گذاشتن متن و عدد در یک سلول اکسل توسط تابع Concatenate

این روش کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل بیشتر زمان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که مثلا می خواهیم کلمه ( پروژه ) را در ابتدای نام کارهای یک شرکت بیاوریم ؛ یعنی اینکه می خواهیم در همه سلول ها اینطور بنویسیم:

1. پروژه طراحی و ساخت تلویزیون

2. پروژه تعمیر تلویزیون

3. پروژه تحویل و نصب لوازم برقی

البته در مثال فوق به جای کلمه ( پروژه )  می توان از یک عدد نیز استفاده کرد ، به طور کلی در چنین حالتی برای کنار هم گذاشتن متن و عدد در یک سلول Excel می توانید از تابع Concatenate به صورت زیر استفاده کنید:

=Concatenate(“پروژه  ” ,A2)

که در اینجا منظور از A2 همان سلول دوم بوده و از علامت “Space” هم برای قرار دادن فاصله بین کلمه (پروژه) با عبارت سلول دوم استفاده می شود.

نکته: تابع Concatenate در نسخه های قدیمی برنامه Excel موجود بوده و در نسخه های 2019 به بعد معمولا از تابع Concat برای کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل استفاده می کنند. زیرا تابع Concat ، یکسری محدودیت های Concatenate در نسخه های قبلی ندارد.

  • کنار هم گذاشتن متن و عدد در یک سلول اکسل توسط &

این روش کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل نیز همانند روش قبلی بوده و بیشتر برای افزایش سرعت انجام کار از آن استفاده می شود. شکل کلی استفاده از این روش نیز به صورت زیر است:

=” پروژه “&A2

  • کنار هم گذاشتن متن و عدد در یک سلول اکسل توسط تابع Char

این مورد نیز یکی دیگر از روش های کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول Excel بوده و بیشتر زمان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که می خواهیم یک نشان تجاری خاص را در کنار یک عبارت داخل سلول قرار دهیم. به طور مثال اگر بخواهیم نشان تجاری TM را در کنار یک عبارت قرار دهیم باید فرم نوشتاری آن به صورت زیر باشد:

=A2 & CHAR(153)

توجه: در اینجا عدد 153 کد اسکی نشان تجاری TM است ؛ یعنی قبل اینکه بخواهیم از یک نشان تجاری استفاده کنیم ، باید ابتدا کد اسکی آن را پیدا کرده و بعد داخل تابع Char کد مورد نظر قرار دهیم.

  • کنار هم گذاشتن متن و عدد در یک سلول اکسل هنگام فرمول نویسی

این مورد نیز همانند روش های قبلی کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل بوده با این تفاوت که اگر خروجی تابع ما یک عدد یا تاریخ و ساعت ( که باز هم همان عدد هستند ) ، باشد در آخر باید از تابع Text نیز استفاده کنیم. فرم کلی نوشتار در این روش به صورت زیر است:

=” هم اکنون ساعت ” &TEXT(NOW(),”hh:mm”) & “ می باشد “

توجه: تابع NOW(),”hh:mm” در اینجا برای بیان ساعت مورد استفاده قرار گرفته و صرفا یک مثال است.

  • کنار هم گذاشتن متن و عدد در یک سلول اکسل توسط توابع Left,Right

از این روش کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل ، زمانی استفاده می شود که می خواهیم یک عبارت را به n امین کاراکتر موجود در یک سلول اضافه کنیم ؛ مثلا تعدادی کد داریم و می خواهیم 3 کاراکتر اول آن را از بقیه جدا کنیم ، برای این کار باید مطابق مراحل زیر پیش برویم:

1. ابتدا توسط تابع Left ، سه کاراکتر اول را جدا می کنیم.

2. سپس توسط & سه کاراکتر فوق را به علامتی مانند – می چسبانیم.

3. حال با کمک تابع Right ، بقیه کاراکترهای موجود در سلول را به علامت – می چسبانیم.

فرم کلی نوشتار در این مثال به صورت زیر است:

=LEFT(A2,3) & “-“ & RIGHT(A2, LEN(A2)-3)

نکته: به جای راه حل فوق در این نوع از کنار هم قرار دادن متن و عدد در یک سلول اکسل ، می توانید از تابع Replace هم استفاده کنید. ( این تابع به طور خودکار ، عبارت مورد نظر را در جای خاص آن قرار می دهد و دیگر نیازی به تفکیک عبارات نیست.) ؛ فرم کلی نوشتار در این روش به صورت زیر است:

=REPLACE(A2,4,0,”-“)

Rate this post