اشتراک گذاری
  • مقالات
  • همه چیز درباره هد پرینترهای جوهرافشان

همه چیز درباره هد پرینترهای جوهرافشان

اگر از کاربران حرفه‌ای و همیشگی پرینترهای جوهرافشان باشید، حتما می‌دانید که یکی از قطعات ثابت بکاررفته در تمامی پرینترهای جوهرافشان، هد است. هد پرینترهای جوهرافشان اگر چه ابعاد متفاوتی دارند، اما وظیفه‌ی آنها یکسان و شبیه به هم است. هدهای بکاررفته در پرینترهای جوهرافشان کار انتقال جوهر بر روی انواع مختلف کاغذ را انجام می‌دهند. این هدها، حاوی اتاقک‌هایی با محل ذخیره جوهر هستند. در این اتاقک‌ها، نازل های کوچکی وجود دارد که جوهر را به بیرون اسپری می‎کند. پیش از اختراع فناوری هد، چاپ‌های پرینتر، از طریق پرس و فشار انجام می‌شد. در این روش بخشی از پرینتر در تماس مستقیم با کاغذ قرار می‌گرفت. یکی از مزایای چاپ با هد،  آن است که در این شکل از چاپ، هیچ تماس مستقیمی میان هد و مواد چاپی ایجاد نمی‌شود. این موضوع سبب می‌گردد تا میزان به‌هم‌ریختگی و خرابی چاپ کاهش پیدا کرده و به تبع آن هزینه‌های چاپ کاهش یابد.

هد پرینترهای جوهرافشان چگونه کار می‌کند؟

اگر چه کار انجام شده توسط تمامی هد پرینترهای جوهرافشان یکسان است اما سیستم ساخت تمامی هدها یکسان نیست. تولیدکنندگان هد پرینترهای جوهرافشان از تکنولوژی‌های متفاوتی برای ساخت این محصولات استفاده می‎کنند. در حال حاضر دو نوع هد اصلی برای چاپ وجود دارد که هر کدام از این دو هد، روش متفاوتی را برای اسپری کردن جوهر استفاده می‌‎کنند. این دو نوع اصلی، هدهای پیزو و حرارتی هستند. اگر چه هدهای پیزو و حرارتی، جوهر موجود در پرینتر را به صورت قطره‌ای می‌پاشند، اما روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها جوهر به داخل هد کشیده شده و از آن خارج می‎شود یکسان نیست.

هد پرینترهای جوهرافشان

هد پرینترهای جوهر افشان پیزو (Piezo)

هد پرینترهای جوهرافشان پیزو، در هر دو فرمت کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‎گیرند. یک هد پرینت معمولی پیزو دارای 720 نازل برای هر رنگ است و می‎تواند چندین گذرگاه داشته باشد و سرعت چاپ را کاهش دهد. خارج کردن جوهر از نازل هد پرینتهای پیزو نه با استفاده از گرما، بلکه با استفاده از یک لایه‌ای انجام می‌شود که در معرض بار الکتریکی قرار دارد. این لایه نازک کمک می‌کند تا فیلم دارای ارتعاش گردد. این لرزش باعث می‌شود که فیلم با انعطاف و خم شدن، فشار لازم را ایجاد کرده و جوهر از نازل بر روی کاغذ انتقال یابد. توانایی ایجاد لرزش سریع و انعطاف پذیری فیلم اجازه می دهد تا در مورد سرعت فشار دادن جوهر از داخل نازل، کنترل دقیق تری وجود داشته باشد. به دلیل آنکه هد پرینترهای حوهرافشان برای کار خود از گرما استفاده نمی‌کنند، با طیف گسترده‌ای از جوهرها سازگاری دارند. از میان جوهرهای سازگار با این هدها می‌توان به جوهرهای بر پایه آب، روغن، حلالهای سازگار با محیط زیست و حلالهایی بر پایه جوهر اشاره کرد.

هد پرینتر های حرارتی جوهر افشان

هدپرینترهای دیگر موجود در بازار، هد پرینترهای حرارتی جوهرافشانند که از حرارت و جوهرهای بر پایه آب برای چاپ استفاده می‌کنند. این مدل از هد پرینترهای جوهرافشان برای ایجاد فشار و فشردن جوهر بر روی کاغذ، از حرارت استفاده می‎‌کنند. این هد پرینترها با استفاده از حرارت، جوهر را به جوش آورده و سبب تشکیل حبابهایی از بخار جوهر می‌شوند. حبابهای تولید شده توسط این هده، در طول فرآیند چاپ منفجر شده و نیروی لازم را به نازل هد چاپ اعمال می‎نمایند. بعد از اینکه جوهر از هد خارج شد، محفظه به سرعت سرد شده و این فرآیند تکرار می‎گردد. سازگاری این مدل هد پرینترها، با جوهرهای آبی یا بر پایه آب است. فرسودگی و استهلاک این مدل از هد پرینترهای جوهرافشان تا حد زیادی وابسته به میزان کارکرد آنها دارد. خوشبختانه هد پرینترهای حرارتی در صورت خرابی به راحتی تعویض می‌گردند و برای تعویض آنها نیازی به حضور کارشناس تعمیر پرینتر نیست.

نمایندگی تعمیر پرینتر برادر

نمایندگی تعمیر پرینتر برادر ارائه‌دهنده تخصصی‌ترین سرویس‌های تعمیر، بهسازی، ترمیم و تعویض قطعات مرتبط با این محصول به متقاضیان است. کاربران انواع پرینتر برادر اعم از جوهرافشان، لیزری، سیاه و سفید، رنگی و … می‌توانند به نمایندگی تعمیرات پرینتر برادر مراجعه کرده و تخصصی‌ترین سرویس‌های مرتبط با دستگاه خویش را دریافت نمایند. در نمایندگی تعمیر پرینتر Brother تخصصی‌ترین سرویس‌های مرتبط با این دستگاه نظیر تعمیر کاغذکش پرینتر، تعمیر و تعویض درام پرینتر، تعمیر لیزر پرینتر، تعمیر بلید پرینتر، تعمیر مگنت پرینتر، تعمیر و تعویض رولر، مین برد و … ارائه می‌گردد.

آندسته از کاربران چاپگرهای برادر که به هر دلیل امکان جابجایی دستگاه و تحویل آن به تعمیرگاه را ندارند، می‌توانند از سرویس «تعمیر پرینتر در محل» استفاده نمایند. در این سرویس، کارشناسان تعمیرات پرینتر خود در محل حضور یافته و سرویس‌های مورد نیاز جهت تعمیر و یا تعویض قطعات پرینتر را بر روی دستگاه اِعمال می‌نمایند. شایان ذکر است کلیه خدمات ارائه شده توسط کارشناسان مرکز تعمیر پرینتر برادر مشمول گارانتی و ضمانت است.